Perhatian

Blog ini kurang sesuai dilayari dengan Internet Explorer. Sila Gunakan Mozilla Firefox atau Google Chrome untuk paparan yang terbaik.
‏الكلمة الحكمة ‏ ‏ضالة المؤمن ‏ ‏فحيث وجدها فهو أحق بها
Al-Hikmah adalah barang yang hilang dari orang mukmin, maka di mana saja ia dapati, dia adalah orang yang paling berhak terhadapnya. (Riwayat Tirmizi).

Isnin, 31 Mei 2010

ASWJ – Antara MemBID'AHkan & MeWAHABIkan.

Kecewa... mungkin itu ungkapan yang paling tepat menggambarkan perasaan ana tentang perkembangan dunia dakwah Islamiyyah di dunia siber ini. Nampaknya teknologi ini mendatangkan lebih banyak keburukan dan permusuhan antara umat Islam sesama sendiri. Seakan tiada hujungnya.

Lambakan blog – blog yang timbul bagaikan timbul cendawan selepas hujan petir, yang mengatas namakan Ahlus Sunnah Wal Jamaah (ASWJ), atau pun berselindung dibalik ungkapan 'Salafiyah' dan mengatakan merekelah pengikut salaf yang sebenar dan lain – lain slogan manis tidak lebih hanya menimbulkan lebih banyak permusuhan dan kebencian. Sebagai contoh yg dapat dipetik dari blog – blog seperti ini (url blog berkenaan sengaja tidak dinyatakan di sini) ialah;

kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi berakidah yahudi bukan Islam yang hakiki dari langit

Apa ni..? Ana melihat isu ini tidak lebih sebagai menggalakkan perpecahan dalam Islam. Khususnya bagi masyarakat Islam di Malaysia. Apa tujuan antum berblog? Ana tak kisah pun kalau sekadar melontarkan pandangan dan pendirian sendiri. Tetapi janganlah sampai menghalalkan fitnah dan kata – kata kesat semata – mata kerana tidak bersetuju dengan pihak lain yang berbeza pegangan?

Renungkanlah firman Allah di bawah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Wahai orang - orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang - orang yang selalu menegakkan (kebenaran) kerana Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali - kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, kerana adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah al-Maidah : 8)
Semua boleh mengaku Ahlus Sunnah tetapi ketahuilah, sikap dan sifat sebenar Ahlus Sunnah wal Jamaah (ASWJ) ialah tidak memBid'ahkan atau meWahabikan ahli qiblah dengan sesuka hati. Marilah kita kuatkan kesatuan Islam dikala musuh – musuh kita di luar itu pun menyiapkan kekuatan memusnahkan kita.

Wallahu A'lam...


Nota : Artikel di atas di ambil dari blog lama ana dengan sedikit ubahsuai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular