Perhatian

Blog ini kurang sesuai dilayari dengan Internet Explorer. Sila Gunakan Mozilla Firefox atau Google Chrome untuk paparan yang terbaik.
‏الكلمة الحكمة ‏ ‏ضالة المؤمن ‏ ‏فحيث وجدها فهو أحق بها
Al-Hikmah adalah barang yang hilang dari orang mukmin, maka di mana saja ia dapati, dia adalah orang yang paling berhak terhadapnya. (Riwayat Tirmizi).

Isnin, 31 Mei 2010

Islam: Dalam diri atau cuma kosmetik?

Melihat situasi politik semasa negara trend golongan muda terutamanya menyebelahi pihak ‘Pakatan Rakyat’ menjadi satu fenomena. Apapun, bukan itu yang cuba disampaikan di sini. Dalam melihat sudut yang lebih menumpu, terutama dengan apa yang boleh diistilahkan 'Huru - Hara' dalam gerakan politik terbesar umat Islam di Malaysia iaitu PAS (Parti Islam se-Malaysia)' membuatkan ana terfiir “Adakah ini arah tuju atau zaman kehancuran Pas?”



Gambar Hiasan - Solat Eidul Fitri 1430 di Somalia

Berbondong – bondong manusia menyertai jemaah ini bukanlah jaminan kesejahteraan yang bakal dinikmati samada oleh ahli mahupun negara secara keseluruhan. Sikap orang – orang besar yang saling hentam – menghentam, tikam belakang dan lain – lain sikap yang tak patut ada dalam sebuah jemaah yang mendokong nama Islam. Itu belum lagi persoalan aqidah yang 'cacamarba' dikalangan ahli dan pimpinannya. Bagaimana kita nak dapatkan pertolongan Allah jika keadaan ini berterusan?

Tarbiyyah

Agak pelik juga, kader – kader politik bawahan sentiasa diberi tarbiyyah untuk menyerapkan kefahaman Islam dan perjuangan. Padahal, tugas mereka mungkin tidak lebih sekadar 'Menampal Poster', menjaga lalulintas ketika ceramah umum parti, ataupun menyertai demonstrasi jalanan sahaja. Tetapi mereka yang dibiarkan menjawat jawatan 'pimpinan atasan' seakan dibiarkan jahil dan dungu. Berkelahi sesama sendiri tanpa diberikan tarbiyyah secara Islam.

Tidak..! Ana bukan menentang golongan professional menjadi pimpinan jemaah tersebut, tetapi biarlah 'kepala otak' (tak tahu nak guna istilah lain) mereka kepala otak Islam. Tidak bercampur dengan lain – lain ajaran yang bercanggah dengan Islam. Mungkin kata - kata pemimpin seorang pemimpin Ikhwanul Muslimin - Hasan Al-Hudaiby boleh memberi gambaran yang tepat dalam isu ini;

"Tegakkan Daulah Islamiyyah di dalam diri kamu, nescaya ia akan tertegak di Tanahair kamu"

Wallahu A'lam...


Nota : Artikel di atas di ambil dari blog lama ana dengan sedikit ubahsuai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular