Perhatian

Blog ini kurang sesuai dilayari dengan Internet Explorer. Sila Gunakan Mozilla Firefox atau Google Chrome untuk paparan yang terbaik.
‏الكلمة الحكمة ‏ ‏ضالة المؤمن ‏ ‏فحيث وجدها فهو أحق بها
Al-Hikmah adalah barang yang hilang dari orang mukmin, maka di mana saja ia dapati, dia adalah orang yang paling berhak terhadapnya. (Riwayat Tirmizi).

Khamis, 16 September 2010

Bukan Senang Nak Senang...

Dua tiga hari ni ana sibuk ke hulu ke hilir dengan dua orang sahabat. Iyalah, Mereka berdua (Nasrullah bin Awang Muda & Muhammad Syamil bin Che Anuad) bakal melanjutkan pengajian ke Yaman. Insya-Allah 26 hb ini akan berlepas ke sana dari KLIA. Alhamdulillah, perbelanjaan untuk mereka ke sana (passport, tiket dll) berjaya ditampung. Apapun untuk urusan pengajian di sana masih bermasalah lagi. Kerana itu kami bertiga sibuk untuk mencari dana untuk pengajian di sana (Sana'a).


Eh, apa kaitannya pula dengan ana ni ye? Hehe, seperti yang ana beritahu sebelum ini, ana juga bakal menyusul mereka untuk melanjutkan pengajian ana di sana (Yaman). Insya-Allah dalam bulan November ini. Tetapi wang yang berjaya ana kumpul tidaklah sebanding apa yang mereka sudah berjaya kumpulkan. Terlintas juga dalam benak, beginikah nasib yang harus mereka yang ingin mendalami ilmu agama yang suci ini hadapi? Tapi bila difikirkan kembali, ana rasa ini hanya sekadar sedikit dari rencah tribulasi untuk mereka yang ingin memperjuangkan agama suci ni. Ana sentiasa berharap supaya hati ini sentiasa istiqamah atas jalan ini.

Biarlah, ana pun takdelah malu sangat untuk minta derma ni. Bukan kerana ana tak punya harga diri, tetapi ana yakin ana meminta - minta bukan untuk kepentingan ana sendiri. Tidak lain ana (kami) meminta untuk memenuhi keperluan ummat Islam yang kian mendesak. Ummat semakin 'rosak' dan 'kerosakan' itu tidak akan dapat diperbaiki tanpa ilmu. Kerana itu ana ketepikan dahulu sifat malu itu. :)

Insya-Allah pagi ini, kami akan bergerak ke kawasan Kuala Terengganu pula. Doakan perjalanan kami dilancarkan dan rezeki kami lebih murah hari ini. Adapun secara peribadi, ana sudah rasa memadai jika dana yang ana berjaya kumpul sekadar cukup belanja untuk pergi dan sedikit belanja untuk tahun pertama di sana. Iyalah, nak buat macamana. Bukan senang nak senang. Di zaman yang penuh fahsya' dan munkar ini bukan mudah orang nak membelanjakan wang untuk jalan-NYA. Satu realiti yang terpaksa ditelan... ;)

2 ulasan:

  1. entah la.. nak buat macam mana... kalau ada duit kan senang,tapi kalau senang tak la ke Yaman..mungkin ke Hollywood..

    BalasPadam
  2. Ekeke... ye2x.. nak buat camne kan. Apa yang penting usaha jelah selain berserah kepada Allah. Itu je caranya.. Ye tak? :)

    BalasPadam

Catatan Popular